Збереження психічного здоров'я та соціального благополуччя учасників освітнього процесу в умовах дистанційного навчання
У сучасних реаліях спостерігаєть-
ся збільшення різноманітних проблем
для людини, зростає кількість фізич-
них і психічних навантажень, прояв-
ляється невпевненість, розгубленість
та розчарування, пандемія COVID-19
негативно позначається на здоров’ї
людини загалом і на її психічному
здоров’ї зокрема.
За визначенням Всесвітньої ор-
ганізації охорони здоров’я, психічне
здоров’я – це стан повного фізичного,
душевного і соціального благополуч-
чя, а не тільки відсутність хвороб,
при якому кожна людина може ре-
алізувати свій власний потенціал,
справлятися із життєвими стресами,
продуктивно та плідно працювати.
Розкриваючи поняття психічного
здоров’я, ВООЗ виокремлює сім ком-
понентів: 1) усвідомлення постійності
та ідентичності свого фізичного і пси-
хічного; 2) постійність й однаковість
переживань в однотипних ситуаціях;
3) критичне ставлення до себе і своєї
діяльності; 4) адекватність психіч-
них реакцій впливу середовища; 5)
здатність керувати своєю поведінкою
відповідно до встановлених норм; 6)
планування власної життєдіяльності
і реалізація її; 7) здатність змінювати
свою поведінку залежно від зміни жит-
тєвих обставин.
Згідно з дослідженнями науковців,
психоемоційне напруження зростає у
зв'язку з запровадженням дистанцій-
ної форми навчання, впровадженням
комп’ютерних технологій у повсяк-
денний побут, через несприятливі еко-
логічні, економічні умови, зростання
асоціальних проявів серед учнівської
молоді висувають першочергове за-
вдання перед педагогічною громад-
ськістю – збереження та зміцнення
психічного здоров’я і соціального
благополуччя всіх учасників освітньо-
го процесу.
Відповідно до наказу МОН Укра-
їни «Про організаційні заходи для
запобігання поширення коронавірусу
COVID-19» від 16.03.2020 № 406, на
період карантину організація освітньо-
го процесу здійснюється шляхом вико-
ристання технологій дистанційного на-
вчання. При цьому, варто зауважити,
що найбільш вразливими та незахи-
щеними є діти з нестійкою і не сфор-
мованою психікою, їм найскладніше
адаптуватися, адже вони опинилися
в ситуації, яка не відповідає їх віку.
Вони відчувають загальну тривогу від
невизначеності, напруження батьків,
зміни звичного режиму та обмежень.
Розглянемо труднощі, з якими зі-
ткнулися діти в процесі запроваджен-
ня дистанційного навчання:
- труднощі з самоорганізацією,
і не лише при організації освітньої
діяльності. Більшість дітей погано
відчувають час, не вміють його пла-
нувати. Тому важливими є такі якості
особистості, як дисциплінованість
та відповідальність за дотримання
режиму, спостережливість, самоорга-
нізованість, адаптивність, акуратність,
аскетизм, креативність, винахідли-
вість тощо. Зрозуміло, що ці якості
формуються поступово, відповідно
до віку, а тому в багатьох дітей вони
або не сформовані, або сформовані
недостатньо;
- труднощі зниження рівня пра-
цездатності, к онцентрації уваги,
запам’ятовування, осмислення на-
вчального матеріалу; обмеження ру-
хової активності; зменшення зосеред-
женності під час навчання без прямого
впливу вчителів;
- підвищення вразливості до со-
ціальних ризиків, зокрема в Інтернеті.
Це зумовлено тим, що чимало дітей і
підлітків у цей час опинилися вдома
без нагляду дорослих;
- відсутність можливості бачитися
з друзями, педагогами наживо. Як на-
слідок, це може призвести до того, що
діти емоційно віддаляються один від
одного та вчителів (Панок В.Г. «Пси-
хологічний супровід освіти в умовах
пандемії», 2020).
Важливим є створення сприятли-
вої психологічної атмосфери, пози-
тивного емоційного тла навчання, бо
для формування і збереження пси-
хічного здоров’я дітей важливу роль
відіграють позитивні емоції, зумовлені
доброзичливими взаєминами дітей
і батьків, учнів та вчителів, батьків і
педагогів, пов’язані з усвідомленням
кожним учнем своїх можливостей у
досягненні успіхів у навчанні.
Оскільки батьки стали невід’ємною
частиною процесу навчання в домаш-
ніх умовах, фахівцям психологічної
служби необхідно акцентувати увагу
саме на їхню допомогу, підтримку,
створення відповідних умов для
здійснення результативного навчання
дітей:
- Поговоріть зі своєю дитиною,
поясніть важливість подальшого на-
вчання і його особливості. Навіть якщо
у дитини раніше не виникало проблем
з дисципліною і навчанням, в нових
умовах, до яких вона не готова – вони
можуть виникнути. Не залишайте
дитину на одинці з проблемою, до-
поможіть розібратися, як усе працює.
Проявляйте терпіння і не звинувачуй-
те її, коли щось не виходить. Навіть
дорослому досвідченому користуваче-
ві далеко не завжди вдається швидко
розібратися в роботі нових систем.
- Постарайтеся організувати по-
вноцінне, бажано ізольоване, зручне
навчальне місце. Дитина не повинна
вчитися, лежачи в ліжку, бо це фор-
мує у неї легковажне ставлення до
навчання та впливає на його резуль-
тативність. По можливості, створіть
такі умови, щоб нічого не могло від-
волікати дитину від навчання (іграшки,
гаджети, домашні тварини тощо).
- Ненав'язливо контролюйте освіт-
ній процес. Деякі діти можуть ухи-
лятися від навчання або виконання
завдань, користуючись недостатньою
компетенцією батьків. У домашніх
умовах дитині важче зосередитися,
у неї більше відволікаючих чинників,
тому важливим є формування таких
якостей особистості, як відповідаль-
ність, спостережливість, самооргані-
зованість.
- Зверніть увагу на поведінку дити-
ни під час навчання онлайн. На жаль,
є багато випадків, коли діти порушу-
ють дисципліну, не виконують вказівки
вчителя, заважають проведенню за-
нять, відволікаючи інших учнів. Така
поведінка може бути проявом стресу
в дитини, її страхів від ситуації, що
склалася, дискомфортом від нової,
незвичної системи освіти.
- За можливості надайте дитині
окремий пристрій (комп’ютер, план-
шет, смартфон) для навчання. Якщо
немає можливості дати дитині окре-
мий пристрій, необхідно створити для
неї окремі акаунти і налаштувати від-
повідні параметри безпеки.
- Регулярно спілкуйтесь з дити-
ною, цікавтеся, як пройшли уроки, які
виникли питання і проблеми. Батьки
до 2021/2022 навчального року
Майбу ття. ЛИПЕНЬ-СЕРПЕНЬ, 2021, №№ 13-16 (660-663) 93
повинні допомагати й підтримувати
дитину у цей нелегкий час.
Особливу увагу батькам слід звер-
нути на ризики для дітей, що пов'язані
зі збільшенням проведення часу в
Інтернеті. На допомогу пропонуються
рекомендації для проведення додат-
кових профілактичних заходів закла-
дами освіти серед дітей та інформу-
вання батьків щодо компетентностей
безпечної поведінки в цифровому
середовищі (лист МОН України №
1/9-128 від 10.03.2021 «Щодо необхід-
ності проведення додаткових профі-
лактичних заходів в середовищі дітей
та підвищення обізнаності батьків»).
Водночас з появою дистанцій-
ної форми навчання психологічної
підтримки потребують і педагогічні
працівники. Робота у дистанційному
форматі характеризується збільшен-
ням рівня потреби у використанні та
вільному володінні онлайн-ресурсами,
проведенням великої кількості часу за
комп’ютером, у режимі телефонного
спілкування й іншими організаційними
ризиками. Через це вчителю перш за
все, необхідно оперативно перебудо-
вуватися, проявляти гнучкість, змінити
звичні форми і методи роботи з ураху-
ванням відсутності прямої комунікації
з учнями.
Щоб бути спроможним до кон-
структивної взаємодії з учнями, ке-
рівництвом, батьками учнів, своїми
близькими, педагог повинен бути фі-
зично та психологічно здоровим, мати
духовний імунітет для протистояння
руйнівним зовнішнім факторам. Тому
не менш важливо піклуватись і про
власний психологічний комфорт, аби
зменшити відчуття тривоги.
Для збереження ресурсного стану
педагогічних працівників практичні
психологи радять звернути увагу на:
Зміцнення і розвиток позитивних
установок. Намагайтеся подолати
фіксацію на негативній стороні жит-
тя. Робіть те, що дарує вам радість,
спокій, задоволення, відновлює ваші
ресурси. Необхідно відокремити те,
що знаходиться під вашим контролем,
і те, на що ви вплинути не можете.
Тому доцільно застосувати правило,
яке давно сформулював Р. Декарт:
«Я взяв собі за правило намагатися
долати не тільки долю, скільки самого
себе, і змінювати не тільки світовий
порядок, скільки власні устремління».
Уважність до себе, своїх відчут-
тів, почуттів, станів. Самовідчуття
здійснює природний контроль за вну-
трішніми станами організму і психіки.
Важливо розуміти свої почуття, щоб
вчасно відреагувати та подолати емо-
ційні проблеми. Використовуйте різні
техніки для саморегуляції психічного
стану.
Інформаційну гігієну. Інтернет та
інші засоби масової інформації дають
дуже багато інформації, але чи за-
вжди вона правдива? Взагалі, інфор-
маційний стрес виникає в ситуаціях
інформаційних перевантажень чи від
інформаційного вакууму. Обидва види
інформаційного стресу викликають
емоційне збудження, тривожність,
перенавантаження інформації чи то
розгубленість від її нестачі, що в ціло-
му впливає на психологічне здоров'я
людини. Довіряйте лише перевіреним
джерелам, а ще краще – науковим.
При цьому неодмінно дозуйте інфор-
мацію.
Самоосвіту. Обов’язково займай-
теся власним розвитком, самовдоско-
наленням, адже це принесе не тільки
користь в роботі, але й поліпшить
мозкову активність, розширить інте-
лектуальні можливості. Так, той факт,
що вчитель має організувати дистан-
ційну взаємодію з учнями та колегами,
навчитися працювати з новими інтер-
нет-ресурсами є певним поштовхом
для самоосвітньої діяльності.
Раціональну організацію свого
робочого часу. Під час роботи в дис-
танційному форматі у багатьох людей
втрачається відчуття часу, порушуєть-
ся режим праці та відпочинку. Плануй-
те ваш день, максимально зберігаючи
звичний режим професійної діяльнос-
ті. Розписуйте пріоритетність: складіть
план, на якому відмітьте важливість
робочих та особистих справ, потім,
вирішіть, які з пунктів можна делегу-
вати або відкласти.
Детальніше з інформацією з пи-
тань організації діяльності психологіч-
ної служби системи освіти області на
період карантину можна ознайомитись
на сайті Хмельницького обласного на-
вчально-методичного центру психоло-
гічної служби: https://drive.google.com/
file/d/1o3TKgXIGHUwr185ddOm6MIi6u
6IHPkX0/view
Основними формами і технологі-
ями роботи практичного психолога,
соціального педагога з учасниками
освітнього процесу в умовах дистан-
ційного навчання є:
- консультування онлайн (з ви-
користанням програм Zoom, Skype,
WhatsApp) з метою зниження можли-
вих негативних ефектів (паніка, чутки,
агресивні прояви);
- консультування за принципом
«телефон довіри» через електронну
пошту та оперативна допомога через
соціальні мережі;
- діагностика через Інтернет з
можливістю збору даних на єдиному
ресурсі (наприклад, тестування через
Google-форми);
- психологічна просвіта та пси-
хопрофілактика шляхом створення
цікавого відеоконтенту, прямих ефірів,
вебінарів тощо;
- психологічна корекція з вико-
ристанням і мобільних онлайн-тре-
нажерів, онлайн-ігор (наприклад, для
корекції та розвитку пізнавальних
процесів);
- організація у дистанційній формі
груп взаємопідтримки для батьків,
учнів, педагогів, підвищення стресос-
тійкості в домашніх умовах, підви-
щення рівня комунікацій у сім’ї тощо.
Перед фахівцями психологічної
служби ставляться наступні завдання:
- формування конструктивних
способів вирішення складних життє-
вих ситуацій та адаптивних копінг-
стратегій у всіх учасників освітнього
процесу;
- стабілізація емоційної сфери
особистості, формування позитивної
життєвої перспективи;
- активізація процесів самопізнан-
ня, самосприйняття, саморегуляції і
самоконтролю, побудова позитивного
образу майбутнього;
- формування психосоціальної
стійкості до стресу;
- профілактика дискримінації і
стигматизації людей, які хворіють або
перехворіли;
- запобігання емоційному вигоран-
ню у батьків та педагогів;
- підвищення адаптаційних можли-
востей учителя до нових умов органі-
зації освітнього процесу;
- здійснення посередництва між
закладом освіти, сім’ями, місцевими
територіальними громадами щодо
вирішення та попередження між-
особистісних конфліктів, домашнього
насильства тощо.
Проаналізувавши перші кроки осві-
тянської спільноти в умовах дистан-
ційного навчання, стає зрозуміло, що
найскладніший етап (адаптаційний)
вже пройдено, але маємо бути готові
до наступних перепон і якнайкраще
підготуватися до них та передбачити
можливі варіанти подальшої роботи.