Освітня програма Мединського НВК
Схвалено
рішенням педагогічної ради
від 30.08.2019 року №7
Директор Мединського НВК
_________ В.М.Бойчук
Освітня програма
Мединського закладу
загальної середньої освіти
навчально-виховного комплексу
«Загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів – дошкільний
навчальний заклад»
Галицької районної ради
Івано-Франківської області
на 2019-2020 н.р.
І. Загальні положення освітньої програми
Освітня програма , що реалізується в закладі, спрямована на:
- формування в учнів сучасної наукової картини світу;
- виховання працьовитості, любові до природи;
- розвиток в учнів національної самосвідомості;
- утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;
- розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.
Основним засобом реалізації призначення загальноосвітнього закладу є засвоєння учнями обов'язкового змісту загальноосвітніх програм.
Освітня програма
- Для 1-2 класу – складена за Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти (1-4 класи), розробленою під керівництвом Р.Б.Шияна – Нова українська школа, затвердженою Колегією Міністерства освіти і науки України 23.02.2018,
додаток 1.
- Для 3-4 класів – складена за Типовими освітніми програмами закладів загальної середньої освіти І ступеня, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 407, додаток 2.
- Для 5,6,7,8,9 класів – складена за Типовими освітніми програмами закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 405, додаток 3.
- Для 10-11 класів – складена за Типовими освітніми програмами закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 408, додаток 4.
Ключові компетентності
1. Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів). Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілкування.
2. Спілкування іноземними мовами. Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання і письмо) у широкому діапазоні соціальних і культурних контекстів. Уміння посередницької діяльності та міжкультурного спілкування.
3. Математична грамотність. Уміння застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності. Здатність до розуміння і використання простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення проблем.
4. Компетентності в природничих науках і технологіях. Наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати,
аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.
5. Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).
6. Уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.
7. Соціальні і громадянські компетентності. Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.
8. Підприємливість. Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Здатність до підприємницького ризику.
9. Загальнокультурна грамотність. Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.
10. Екологічна грамотність і здорове життя. Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
Наскрізні лінії
Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів; вони враховуватимуться при формуванні шкільного середовища.
Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.
Мета наскрізних ліній – «сфокусувати» увагу й зусилля вчителів-предметників, класних керівників, зрештою, усього педагогічного колективу на досягненні життєво важливої для учня й суспільства мети, увиразнити ключові компетентності.
1. Для наскрізної лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» – це формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, у результаті яких вони дбайливо й відповідально ставитимуться до довкілля, усвідомлюючи важливіcть сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства.
2. Метою вивчення наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» є формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість
національної ініціативи. Ця наскрізна лінія освоюється через колективну діяльність – дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо, яка розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.
3. Завданням наскрізної лінії «Здоров'я і безпека» є становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище.
4. Вивчення наскрізної лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» забезпечить краще розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо); сприятиме розвиткові лідерських ініціатив, здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.
ІІ. Пояснювальна записка
до робочої освітньої програми 1-11 класів
Мединського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Галицької районної ради на 2019-2020 навчальний рік
І. Загальні засади
Мединський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Галицької районної ради здійснює свою діяльність на підставі ст.53 Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про загальну середню освіту», Базового компонента дошкільної освіти, постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 306 «Про затвердження Положення про навчально-виховний комплекс «загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад», наказу Міністерства освіти і науки від 21.03.2018 №268 «Про затвердження типових освітніх та навчальних програм для 1- 2 класів закладів загальної середньої освіти» та наказу Міністерства освіти і науки від 20.04.2018 №407 «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти I ступеня», наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп продовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 06.03.2002 за № 229/6517 (зі змінами)», «Про затвердження Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах», листа Міністерства освіти і науки України №1/9-254 від 20.04.2018 р., Статуту НВК, забезпечує одержання учнями загальної середньої освіти на рівні Державних стандартів.
Робоча освітня програма створює передумови для одержання повноцінної освіти всіма учнями НВК. Цьому сприяє наявність інваріантної складової, сформованої на державному рівні і спільної для всіх загальноосвітніх та
варіативної складової, яка містить додаткові години на предмети інваріантної складової, предмети за вибором, спецкурси, факультативні та індивідуальні заняття.
Гранично допустиме навантаження учнів відповідає вимогам Закону «Про загальну середню освіту», години фізкультури не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження.
Робочу освітню програму на 2019- 2020 навчальний рік складено :
- Для дошкільних груп:
За інструктивно-методичними рекомендаціями щодо організації роботи груп для дітей старшого дошкільного віку при загальноосвітніх навчальних закладах (Лист МОН № 1/9-411 від 13.08.2014 року та додатком до листа) .
Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля».
Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт».
№ з/п |
Види діяльності за освітніми лініями |
К-сть занять за тиждень за віковими групами |
|
|
Різновікова група |
Старша група |
|
1 |
Ознайомлення із соціумом |
2 |
3 |
2 |
Ознайомлення з природнім довкіллям |
1 |
2 |
3 |
Художньо-продуктивна діяльність |
4 |
5 |
4 |
Логіко-математичний розвиток |
1 |
2 |
5 |
Розвиток мовлення |
3 |
3 |
6 |
Здоров’я та фізичний розвиток |
3 |
3 |
7 |
Загальна кількість занять на тиждень |
11 |
15 |
Тривалість одного заняття:
У різновіковій групі – не більше 20 хвилин
У старшій – 25 хвилин
Тривалість перерв між заняттями становить не менше 10 хвилин.
За Статутом навчальний заклад є навчально-виховним комплексом. Згідно зі Статутом Мединський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Галицької районної ради має таку структуру:
заклад дошкільної освіти – 2 групи;
школа І ступеня (1 – 4 класи);
школа ІІ ступеня (5 – 9 класи);
школа ІІІ ступеня (10-11 класи).
Мова навчання – українська.
Дошкільний підрозділ НВК у 2019-2020 навчальному році включає 2 групи , які відвідує 34 вихованці.
Шкільний підрозділ НВК у 2019-2020 навчальному році включає 4 початкові класи, у яких навчається 72 учні, 5-9 класи , у яких навчається 104
учні та 10-11 класи, у яких навчається 27 учнів. З метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами на освіту за місцем проживання та на основі заяв батьків в закладі є 1 (індивідуальна форма навчання)педагогічний патронаж(7 клас) та 1 інклюзія(4 клас).
ІІ. Порядок вивчення предметів
Типовий навчальний план для 1-2 класів
Навчальний план для1-2 класів НВК на 2019-2020 навчальний рік складено на основі Закону України «Про освіту», Концепції «Нова українська школа», Державного стандарту початкової освіти, «Типової освітньої програми для закладів загальної середньої освіти» за редакцією Р.Б.Шияна, яка схвалена Колегією Міністерства освіти і науки України 21.03.2018 № 268.
Навчальний план містить інваріантний складник, сформований на державному рівні, та варіативний складник, у якому передбачені години на вивчення предметів інваріантного складника.
Зміст початкової освіти структурується за такими освітніми галузями – «Мовно-літературна», зокрема :
«Рідномовна»
«Іншомовна».
«Математична»
«Природнича»
«Технологічна»
«Інформативна»
«Соціальна і здоров’язбережувальна»
«Громадянська та історична»
«Мистецька»
«Фізкультурна».
Навчальний предмет «Іноземна мова» забезпечує виконання завдань освітньої галузі «Мовно-літературна», які стосуються іншомовної освіти і не передбачає інтегрування в інші освітні галузі. На вивчення іноземної (німецької) мови відводиться 2 години на тиждень у 1 класі та 3 години на тиждень у 2 класі. В організації роботи над програмою освітньої галузі «Математична» передбачено вивчення окремого навчального предмета «Математика», де на математику відводиться 3 години на тиждень.
Час на вивчення інтегрованого курсу «Я досліджую світ» компонується таким чином: на природничу освітню галузь відводиться 2 години на тиждень, на соціальну та здоров’язберігаючу – 1 година на тиждень.
Зміст освітньої галузі «Технологічна» реалізовується через навчальний предмет «Дизайн і технології», на що відводиться по 1 годині в тиждень.
Зміст освітньої галузі «Мистецька» реалізовується через окремі предмети за видами мистецтва: образотворче мистецтво і музичне мистецтво – по 1 годині в тиждень.
Освітню галузь «Фізкультурна» у навчальному плані представлено навчальним предметом «Фізична культура» в кількості 3 години на тиждень.
При визначенні гранично допустимого навантаження учнів 1-их класів враховані санітарно-гігієнічні норми та нормативну тривалість уроків у 1-ому класі - 35 хвилин.
Варіативна частина робочого навчального плану 1-2 класів НВК у 2019-2020 навчальному році включає :
- курс «Основи християнської етики» – 1 година на тиждень
Типовий навчальний план для 3-4-их класів
Робочий навчальний план 3-4 класів НВК на 2019-2020 навчальний рік складено на основі Типових навчальний планів, рекомендованих наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 №407 «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти I ступеня».
Робочий навчальний план 3-4 класів НВК включає інваріантну складову, сформовану на державному рівні, та варіативну складову, в якій передбачено додаткові години на вивчення навчальних предметів.
Відповідно до навчальних програм в НВК у 2019-2020 навчальному році будуть викладатись предмети:
«Українська мова» та «Літературне читання» - 7 годин в 3-4 класах,
«Математика» – 4 години в 3-4 класах;
«Природознавство» – 2 години в 3-4 класах;
«Основи здоров’я» – 1 година в 3-4 класах;
Іноземна (німецька) мова –2 години в 3-4 класах;
«Фізична культура» – 3 години в 3-4 класах;
«Образотворче мистецтво» – 1 година в 3-4 класах;
«Музичне мистецтво» – 1 година в 3-4 класах,
«Трудове навчання» –1 година в 3-4 класах,
«Інформатика» - 1 година в 3-4 класах.
Освітня галузь “Мови і літератури” реалізується через навчальні предмети “Українська мова (мова і читання)”, “Іноземна мова”. Освітня галузь “Математика” реалізується через навчальний предмет «Математика» – по 4 години на тиждень.
Згідно Державного стандарту початкової освіти освітня галузь «Природознавство» в 3-4 класах НВК реалізується через навчальний предмет «Природознавство» – по 2 години на тиждень.
Освітня галузь «Суспільствознавство» реалізується через навчальний предмет «Я у світі» в 3- 4 класах – по 1 годині на тиждень.
Освітня галузь «Здоров’я і фізична культура» у 3-4 класах реалізуються згідно інваріантної складової робочого навчального плану через навчальні предмети «Фізична культура» – 3 години на тиждень та «Основи здоров’я» – 1 година на тиждень.
Реалізація завдань освітньої галузі «Мистецтво» для учнів 3-4 класів НВК згідно інваріантної складової робочого навчального плану проходить шляхом вивчення навчальних предметів «Образотворче мистецтво» і «Музичне мистецтво» по 1 годині на тиждень.
Освітня галузь “Технологія» в закладі реалізується шляхом вивчення навчального предмету «Трудове навчання» – 1 год. на тиждень для учнів 3-4 класів та предмету «Інформатика» для учнів 3-4-их класів згідно Державного стандарту початкової освіти. Поділ класів на групи при вивченні предмету
«Інформатика» здійснюється відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 №128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах»,
зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 06.03.2002 за № 229/6517 (зі змінами) 2016року.
Варіативна частина робочого навчального плану 3-4 класів НВК у 2019-2020 навчальному році включає :
- курс «Основи християнської етики» – 1 година на тиждень;
- «Дорога в дивосвіт» (3-4 класи) (по 1 год.). Введення цього курсу передбачає формування в учнів на доступному рівні цілісної природничо-наукової картини світу, формує бережливе ставлення до природи (вибір курсу зумовлений наступністю та послідовністю).
Типовий навчальний план для 5 -9-их класів
Робочий навчальний план 5-9 класів НВК на 2019-2020 навчальний рік складено на основі Типових навчальний планів, рекомендованих наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 №405 «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти IІ ступеня» (додаток №3 )
Робочий навчальний план 5-9 класів НВК включає інваріантну складову, сформовану на державному рівні, та варіативну складову, в якій передбачено додаткові години на вивчення навчальних предметів.
Поділ класів на групи при вивченні предмету «Інформатика» здійснюється відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 №128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 06.03.2002 за № 229/6517 (зі змінами)».
Варіативна частина робочого навчального плану 5-9 класів НВК у 2019-2020 навчальному році вклю