модель учнівського самоврядування Мединського НВК «Шкільна країна «Дивосвіт»»
Шкільне життя… Уроки, контрольні, факультативи… І тільки? Звичайно, ні. Крім головного завдання школяра «гризти граніт науки», є ще стільки всього цікавого!.. Якби тільки годин на добу вистачило!!! Ті, хто живе не тільки навчанням, телевізором, чатами чи дискотеками, знають, що можливі й інші варіанти поєднання корисного з приємним. Тобто і відпочити гарно, і нової інформації набратись, і нових друзів знайти.«І що ж це за життя таке?» – запитаєте ви. Відповімо з радістю: «Учнівське самоврядування». Саме тут і навчання, і саморозвиток, і закладання основ ділової кар’єри, і випробування на собі різних сфер діяльності, і, звичайно, можливість проявити свої лідерські чи організаторські якості, реалізувати певні мрії, задуми, плани. Тренінги, ділові ігри, флеш-моби, зустрічі, форуми… А ще дискусії, пошуки правильних рішень, ночі над редагуванням улюбленої і найріднішої шкільної газети… Підготовка акцій, фестивалів, вечорів, шоу-програм… І приємна втома та відчуття своєї значимості у досягненні певного результату. Усе, що відбувається зараз, потім буде для нас як знахідка. І завзяття, і досвід громадської діяльності, і вміння знаходити вихід зі скрутних ситуацій. А ще велика кількість хороших знайомих та друзів, котрі з часом теж займуть свої місця у суспільстві і завжди допоможуть. Активне, дієве, цікаве і захоплююче шкільне життя, в якому зближуються і рідняться люди – все це наше учнівське самоврядування.
За результатами опитувальників, анкетувань, тестувань модель учнівського самоврядування на даний час є такою, що повністю задовольняє наші потреби і потреби вчителів та дає плідні результати. У Шкільній країні діють однодумці і тому завжди відчувається підтримка у починаннях з боку адміністрації школи, вчителів і батьків. Всі проекти, які ми реалізуємо, відкривають в нас лідерів, які уміють організовувати роботу у своїх групах, азартних людей, які вміють доводити свою думку, при цьому розвивається вміння співпрацювати, відчувати себе членом команди, брати відповідальність на себе, аналізувати результати своєї роботи, вирости морально, інтелектуально й організаційно.
Шкільна країна «Дивосвіт» керується нормативно-правовими документами: Декларацією прав дитини, Конвенцією про права дитини, Конституцією України, Основними орієнтирами виховання учнів 1-11 класів, Концепцією національно-патріотичного виховання дітей та молоді.
Наша МЕТА - сприяти формуванню громадянської компетентності школярів в умовах інноваційного розвитку
Перед собою ми ставимо наступні ЗАВДАННЯ:
- формування та розвиток компетентностей особистості в різних сферах людського життя;
- створення умов для самовизначення, самоствердження й самореалізації особистості в різних видах діяльності;
- підготовка лідерів учнівського самоврядування для практичної діяльності з однолітками;
- формування організаторських здібностей, креативних рис;
- залучення учнівської молоді, батьків, громадськості до активної участі в справах учнівського самоврядування;
- ініціювання й реалізація соціально-значущих проектів, спрямованих на поліпшення навчально-виховного процесу
Від діяльності Шкільної країни ми ОЧІКУЄМО, що :
- Сформуються уміння і навички практичного застосування набутих знань
- Створиться сприятливий простір для саморозвитку учня
- Підвищиться інтерес школярів до реалізації проектів, ініційованих учнівським самоврядуванням
- Налагодяться контакти між учнями, батьками та громадськістю
- Зросте рівень активності школярів, громадськості у виховному процесі школи
- Підвищиться імідж навчального закладу
ФУНКЦІЇ УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ:
•Соціалізуюча
Стимулює в нас інтереси до навчання, соціально-громадської, трудової та іншої діяльності, створює конкретні умови і ситуації для виявлення та розвитку здібностей, інтелектуальних, вольових і моральних якостей
•Організаційно-практична
Самоврядування виконує функцію регулювання взаємовідносин з організаційно-управлінською функцією педагогів та реалізації інтересів учнів, поєднуючи „законодавчу”, „виконавчу” та „правозахисну” діяльність
•Компенсаційна
Спільна діяльність дітей та педагогів у навчанні, спілкуванні та дозвіллі
•Інноваційна
Реалізація методу проектів в організації роботи учнівського самоврядування, проведення інноваційних заходів
•Навчально-методична
Полягає в організації навчання лідерів учнівського самоврядування, забезпеченні методичними матеріалами, навчальними програмами
•Координаційна
Об'єднує та координує зусилля усіх структур: органів учнівського самоврядування, батьків, громадськості
•Дослідна
Реалізується через здійснення досліджень моніторингу стану та динаміки розвитку учнівського самоврядування
•Інформаційна
Створення позитивного іміджу учнівського самоврядування
ПРИНЦИПИ УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ:
- Добровільності: ми раді усім, хто хоче працювати над проектом
- Конструктивної активності: «критикуєш – пропонуй, пропонуєш – роби!»
- Наступності: досвідчені лідери передають свій досвід новачкам
- Відповідальності: учні несуть відповідальність перед лідерами Шкільної країни, а лідери Шкільної країни - перед учнями школи.
- Рівноправності та співробітництва. Організація шкільного самоврядування діє на рівних правах з іншими організаціями та відстоює інтереси своїх членів
- Гласності: всі рішення доводяться до загального відома, через шкільну газету.
- Колективності: будь-яке рішення в організації приймається після колективного обговорення з урахуванням найрізноманітніших думок.
- Проектно-командний принцип: весь актив базується навколо проектів, які вирішують певні задачі.
Шкільна країна «Дивосвіт», яка має свій гімн, герб та гасло.
Життєві навички та вміння формуються через участь у загальношкільній конференції, передвиборчій кампанії і виборах президента-лідера, активність у засіданнях лідерів Шкільної країни та школи «Лідер». Конференція - вищий законодавчий та виконавчий орган, який збирається два рази на рік. Вона приймає рішення з всіх питань діяльності учнівського самоврядування більшістю голосів представників від класу. Керує роботою Конференції президент-лідер.
Шкільна Рада – виконавчий орган шкільного самоврядування, який виступає в ролі сполучної ланки діяльності всіх органів учнівського самоврядування, направляє дії органів класного самоврядування, співпрацює з педагогічним колективом школи, виступає ініціатором проектів та здійснює свою діяльність відповідно основним напрямкам розвитку школи і не суперечить правовим нормам, а саме:
- надання допомоги класному учнівському самоврядуванню, педагогам в організації всіх сторін життя учнівського колективу;
- участь в управлінні життям школи, повсякденною діяльністю учнівського колективу;
- визначення змісту, форм діяльності учнівського самоврядування.
Взаємозв’язок з класними органами учнівського самоврядування Шкільна Рада здійснює через старост класів та їх заступників.
Модель учнівського самоврядування нашої школи сприяє розвитку лідерського потенціалу учнівської молоді, її громадянської ініціативи, набуття нею через соціальну практику досвіду активної та компетентної участі у громадському житті. Вона має двоступеневу структуру – класну і загальношкільну. Перший ступінь шкільного самоврядування - Сузір’я на чолі з президентом-лідером, його заступник, секретар-референт і лідери Сузір’їв (по 4 учні від кожного класу).
Другий ступінь учнівського самоврядування – класне самоврядування, модель якого в кожному класі довільна. Кожний клас (з 1 - 6) працює в певному напрямку За класом закріплюються лідери Сузір’я. В залежності від того, за яким напрямком виховної роботи працює клас, таке Сузір’я за ним закріплено. .Наприклад, якщо клас працює в екологічному напрямку, то за ним закріплюється Сузір’я юних екологів і т.п. За 1 класом завжди закріплюється Сузір’я юних меценатів
Протягом року Шкільна країна «Дивосвіт» організовує свою роботу в Сузір’ях:
- юних журналістів; юних освітян; юних правоохоронців; юних екологів; юних меценатів; юних спортсменів; юних талантів.
Кожне Сузір’я працює за кольорами веселки в певному напрямку та над своїм проектом.
На сьогоднішній день кожне Сузір’я працює над своїм проектом :
- Сузір’я юних талантів – проект «Мединя має таланти»;
- Сузір’я юних освітян -«Інтелект»;
- Сузір’я юних журналістів – «Шкільна газета «Велика перерва»»;
- Сузір’я юних правоохоронців – «Ми – надія твоя, Україно!»;
- Сузір’я юних меценатів – «Добро починається з тебе»;
- Сузір’я юних спортсменів – «Твоє життя – твій вибір»;
- Сузір’я юних екологів – «Наша планета – наше майбутнє».
У своїй роботі ми також впроваджуємо:
- дослідницькі проекти - це «Традиції української родини», «На Україну повернусь…», «Чорнобиль – чорний біль» та інші.
- інформаційні проекти - «Твої права та обов’язки», «Твоє життя – твій вибір», «Скажемо шкідливим звичкам – НІ !» тощо
- рольово-ігрові проекти - новорічний проект «Красуня з першого снігу», народна драма «Мединське весілля», «Мединська Маланка», Вертепне дійство «Смерть Ірода»
- змішані типи проектів - проект «Кімната Духовності», «Народознавча світлиця», «Ярмарок» тощо. Завдяки проектам, які реалізувало учнівське самоврядування, в нашій школі регулярно виходить шкільна газета, відкрита Кімната духовності, Народознавча світлиця, оформлені клумби біля дитсадка, посаджена алея випускників, організована «Весела перерва в молодших школярів», проведені різні акції тощо.
За кожним проектом закріплений педагог-консультант, який може поділитися власним життєвим досвідом, допомогти нам відшукати різнобічні джерела інформації про ту чи іншу проблему, посприяти в контакті зі спеціалістами, представниками органів влади тощо.
Лідери Сузір’їв, які складають Раду лідерів, проходять навчання в школі «Лідер», координують роботу самоврядування класів.
Учнівське самоврядування є цікавим шкільним життям, воно стосується способу творення шкільного колективу й кожного учня зокрема.
Виконуючи ту чи іншу ділянку роботи в учнівському самоврядуванні, школярі набувають досвіду творчого вирішення питань колективного життя, вчаться приймати рішення та бути відповідальними, розвивають соціальну активність, проявляють себе в конкретній справі.